Sköta ärenden tryggt med Sotekassan
Vi vill att du kan sköta dina ärenden med oss enkelt och säkert. Därför har vi sammanställt de viktigaste riktlinjerna för hur du känner igen våra äkta meddelanden och skyddar dina uppgifter.
Logga in i eTjänsten alltid via våra webbsidor
- Använd eTjänsten som din främsta ärendekanal.
- Logga in i eTjänsten säkert via Sotekassas webbplats.
- Spara vår webbadress (www.sotekassa.fi/sv/) i webbläsarens bokmärken och undvik att använda sökmotorer (t.ex. Google) för att logga in.
- Sökmotorernas resultat kan innehålla förfalskade sidor eller annonser som vilseleder.
Var särskilt uppmärksam i följande situationer
Var försiktig om du får ett meddelande som
- innehåller en länk eller bilaga,
- uppmanar till brådskande handling eller
- begär personliga uppgifter eller bankidentifiering.
Om meddelandet verkar suspekt, klicka inte och öppna inte bilagor.
Så känner du igen ett äkta meddelande från Sotekassan
- Vi informerar om aktuella ärenden på vår webbplats och i eTjänsten.
- Vi skickar nyhetsbrev några gånger per år från adressen [email protected].
- Om du är medlem kontaktar vi dig för det mesta via eTjänsten. Vi meddelar om inkomna meddelanden i eTjänsten via e-post (från [email protected]) eller via sms. Meddelanden innehåller inte någon länk till eTjänsten.
- Vi frågar aldrig efter dina personliga inloggningsuppgifter eller bankuppgifter via e-post eller sms.
Ny praxis ökar säkerheten
Vi har nyligen ändrat våra rutiner för att förbättra säkerheten. Meddelanden där vi informerar om att du fått ett meddelande i eTjänsten innehåller inte längre någon länk till eTjänsten eller till vår webbplats. På så sätt blir det lättare att urskilja äkta meddelanden från nätbedrägerier.
Tänk även på dina egna enheter
- Håll datorn och mobilen uppdaterade.
- Använd antivirusprogram som skyddar mot skadliga filer.
