Arbetslöshetsskydd

Blev du arbetslös eller permitterad? Här har vi sammanställd information för att hjälpa dig vidare när du ska söka arbetslöshetsdagpenning.

1. Anmäl dig som arbetssökandande

En förutsättning för arbetslöshetsdagpenning är att du har anmält dig som arbetssökande. Detta ska du göra senast den första dagen av arbetslösheten eller permitteringen. Anmäl dig som arbetssökande via E-tjänster på Jobbmarknaden.

2. Kontrollera villkor för arbetslöshetskassans dagpenning

För att ha rätt till arbetslöshetsdagpenning måste du ha uppfyllt arbetsvillkoret under din medlemstid i kassan. Läs mera om villkor för dagpenning.

3. Uppdatera dina kontaktuppgifter och meddela förbundet om din situation

Arbetslöshetsdagpenning söks i första hand på eTjänsten. Om vi behöver ta kontakt med dig när vi handlägger din ansökan är det viktigt att dina kontaktuppgifter är uppdaterade.  Vi tar huvudsakligen kontakt med dig elektroniskt på eTjänsten. Det lönar sig att logga in och ta en titt på eTjänsten redan innan du sänder din ansökan.

Om du också är medlem i förbund, är det viktigt att du också meddelar till förbundet att du är frånvarande från arbetslivet. Av datasäkerhetsskäl kan kassan inte ge dina uppgifter vidare till förbundet. Kontaktuppgifter till förbund.

4. Skicka ansökan och bilagor

När du har varit arbetslös eller permitterad i två hela veckor, kan du fylla i och skicka din första ansökan i eTjänsten

Om du blivit permitterad, läs mera om ansökan och bilagor här.
Om blivit arbetslös, läs mera om ansökan om dagpenning här och läs mera om bilagor till ansökan här.

Vid handläggning av ansökan behöver vi alltid uppgifter om din situation före arbetslösheten eller permitteringen. Genom att lämna in så noggranna utredningar som möjligt kan du säkerställa att din ansökan kan behandlas och dagpenning utbetalas utan begäran om tilläggsutredning.

Arbetslöshetsdagpenning är en förmån och den beskattas annorlunda än löneinkomster.
Läs mera om beskattning av förmåner.

5. Behandling av ansökan, beslut och utbetalning

Vi strävar efter att behandla ansökningar inom två veckor från att ansökan kommer fram till kassan.  Handläggningstiden kan dock variera och tillfälligt också vara något kortare eller längre. 

Du kan följa efter handläggningstiden på våra webbsidor. Handläggningsstatus av din egen ansökan ser du på eTjänsten. 

När din ansökan har behandlats, skickar vi beslut och betalningsmeddelande elektroniskt. Du kan alltså läsa uppgifter på eTjäsnten. Om dina kontaktuppgifter är uppdaterade får du en anmälan om nytt beslut per e-post och ett betalningsmeddelande som sms. 

Läs mera om tidpunkt för början av dagpenningens utbetalning
Läs mera om dagpenningens utbetalningsdagar

Tjänsten från Sotekassa som stöder din sysselsättning

Som medlem i arbetslöshetskassan kan du dra nytta av kassans nya tjänster som stödjer dig i ditt jobbsökande. Som ett första steg erbjuder arbetslöshetskassan dig utbildning i att söka jobb.

Läs mer om kassans tjänster!

Tid för ansökningsprocessen

Idag 1.5. behandlar vi ansökningar som har kommit till a -kassan

Första ansökan27.4.
Fortsatta ansökningar som jämkas28.4.
Övriga fortsatta ansökningar29.4.