Beslut fattade av arbetslöshetskassan

Arbetslöshetskassan ger skriftliga beslut i förmåns-, medlems- och återkravsärenden

Arbetslöshetskassan ger dig ett skriftligt beslut om din förmånsansökan i följande situationer

  • du ansöker om dagpenning för första gången eller det har gått lång tid sedan din senaste ansökan
  • beloppet för din dagpenning ändras (med undantag för till exempel endast en indexhöjning)
  • dagpenningen kan inte betalas ut för den ansökta perioden (till exempel på grund av ett negativt arbetskraftspolitiskt utlåtande, självrisktiden eller ett högt inkomstbelopp som ska beaktas vid jämkningen)
  • utbetalningen av dagpenning har tidigare avbrutits och din rätt till dagpenning återställs.

Beslutet att bevilja förmån utfärdas vanligtvis som tills vidare gällande. Beslutet gäller då så länge som villkoren för att få förmånen uppfylls. Ett beslut kan dock också beviljas för en begränsad tid om det går att förutse att utbetalningen av förmånen kommer att upphöra eller att dess belopp kommer att ändras. Om du är deltidsanställd och ansöker om jämkad dagpenning får du i regel ett beslut för varje jämkningsperiod för sig.

Kom ihåg att informera Sotekassa om eventuella förändringar i din situation.

Arbetslöshetskassan fattar även beslut i medlems- och återkravsärenden. I medlemsärenden meddelas beslut om medlemsansökan avslås eller om medlemskap upphör, till exempel på grund av utebliven betalning av medlemsavgifter eller på grund av företagsverksamhet på heltid som har pågått längre än 18 månader. Ett beslut om godkännande av en medlemsansökan meddelas endast på begäran.

Du får ett beslut när kassan har behandlat din ansökan eller ditt återkravs- eller medlemsärende. Arbetslöshetskassan ger inte förhandsbeslut.

Om du är missnöjd med ditt beslut, kan du söka ändring i det. Läs mer om sökande av ändring.

Vill du få beslut via eTjänst istället för per post?

Du kan välja om du vill att arbetslöshetskassans beslut ska skickas per post eller elektroniskt till eTtjänst.

Du kan göra detta val i avsnittet “Kommunikation” i Mina uppgifter > Kontaktuppgifter i eTtjänst.

Tänk på att:

  • Om du väljer alternativet ”Beslut och brev endast till eTtjänst” kommer du att få alla beslut och brev elektroniskt.
  • Om du har aktiverat e-postaviseringar får du alltid ett meddelande när ett nytt beslut eller brev har tagits emot i eTtjänst.
  • Om du inte öppnar beslutet i eTtjänst inom 7 dagar, skickas det automatiskt till dig per post.

Använder du dig av Postis tjänst OmaPosti?

Om du använder Postis tjänst OmaPosti kan dina brev och beslut från arbetslöshetskassan dirigeras dit.

Du kan själv bestämma vem du ska ta emot post från i OmaPosti. Om du inte vill att dina brev och beslut från arbetslöshetskassan ska gå till OmaPosti kan du:

Tjänsten från Sotekassa som stöder din sysselsättning

Som medlem i arbetslöshetskassan kan du dra nytta av kassans nya tjänster som stödjer dig i ditt jobbsökande.

Läs mer om kassans tjänster!

Tid för ansökningsprocessen

Idag 16.11. behandlar vi dagpenningsansökningar som har kommit till a-kassan

Första ansökan8.11.
Fortsatta ansökningar som jämkas6.11.
Övriga fortsatta ansökningar13.11.