Telefonservice under sommartiden och inspelning av samtal från och med 2.6.

Avvikande öppettider för telefonservice

Under perioden 2.6–31.8.2025 har arbetslöshetskassans telefonservice avvikande öppettider.

Telefonservicen på nummer (09) 5422 7300 är öppen måndagar, tisdagar och torsdagar kl. 9.00–12.00.

Det är enklast att kontakta arbetslöshetskassan via ett meddelande i eTjänsten. Vi svarar på meddelanden varje vardag.

Vi börjar spela in våra kundtjänstsamtal

Från och med den 2.6.2025 spelar vi in samtal till arbetslöshetskassans kundtjänstnummer (09 – 5422 7300).

Syftet med inspelningarna är att

  • säkra våra kunders och personalens rättigheter och rättssäkerhet
  • förebygga missbruk
  • säkerställa kvaliteten på kundservicen.

Sotekassa är personuppgiftsansvarige för inspelade samtal. Behandlingsgrunden enligt EU:s dataskyddsförordning är den personuppgiftsansvariges, dvs. arbetslöshetskassans berättigade intresse vid hantering av kundrelationer. Sotekassa är skyldig att upprätthålla en dataskyddsbeskrivning för att informera de registrerade om inspelningarna. Du hittar dataskyddsbeskrivningen (på finska) på https://www.sotekassa.fi/tyottomyyskassa-tietosuoja-ja-rekisteriselosteet/

Ett meddelande om inspelningen kommer att läggas till i telefonservicen innan inspelningen påbörjas.

Inspelningarna hanteras datasäkert och används enbart för ovan nämnda ändamål. Inspelningarna bevaras i ett år.

Inspelningen av samtal börjar den 2.6.2025.

Tjänsten från Sotekassa som stöder din sysselsättning

Som medlem i arbetslöshetskassan kan du dra nytta av kassans nya tjänster som stödjer dig i ditt jobbsökande.

Läs mer om kassans tjänster!

Tid för ansökningsprocessen

Idag 5.6. behandlar vi ansökningar som har kommit till a -kassan

Första ansökan31.5.
Fortsatta ansökningar som jämkas31.5.
Övriga fortsatta ansökningar2.6.